Dat is toch voor grote bedrijven?
Het idee is vaak dat effectieve marketing bakken met geld kost. Niets is minder waar. Met een klein budget kan zeer effectieve online marketing gedaan worden. Lees verder om erachter te komen hoe jij jouw bedrijf op een effectieve manier kunt promoten. Uiteraard is een website erg belangrijk. Sterker nog, eigenlijk is het onmisbaar. Een website is relatief goedkoop en je kan een hoop betrouwbaarheid uitstralen. Het kost weinig moeite om een webshop op te zetten. Een website kan veel informatie bevatten die relevant kan zijn. Maar je moet niet alleen een professioneel ogende website hebben, ook is SEO een belangrijk onderdeel. Search Engine Optimization is een proces waarbij elementen worden toegevoegd die het waarschijnlijker maken dat de website goed door zoekmachines wordt opgepikt. Want wanneer heb jij voor het laatst op pagina 10 van Google iets aangeklikt?
Social media!
Klinkt misschien cliché, maar social media kan echt niet onderschat worden als marketing medium. Niet alleen is het mogelijk om reclame te posten op Instagram en Facebook, ook biedt het een kans om zeer directe communicatie met klanten te hebben. Je kent vast wel de Instagram posts van zogeheten influencers die producten met een referral discount aanbieden. Vaak zijn deze influencers geschikt om goedkoop iets specifieks te promoten. Check de influencer wel goed, je wilt het liefste een blogger die nauw verwant is aan jouw product. Verkoop je bijvoorbeeld health foods en/of sportkleding, huur een health/fitness blogger in. Check ook of de follower engagement wel klopt. Heeft een blogger 400.000 volgers en krijgt deze maar 300 likes op de meeste posts? Het gaat waarschijnlijk om non-organische volgers, oftewel follow-bots.
Traditionele methodes
Ondanks dat een groot gedeelte van de huidige marketing online plaats vindt, kan het (afhangende van type bedrijf) nooit kwaad om nog fysieke reclame te maken. Als jouw dienst of product erg lokaal is (bijvoorbeeld piano-les, ramen wassen etc), is het zeer effectief om een tijdje flyers in de brievenbus te stoppen. Biedt eventueel een enkele korting aan via een coupon of QR code. Misschien heeft de buurtkrant voordelige aanbiedingen om te adverteren. Klinkt dit allemaal als teveel moeite? Maak je geen zorgen, een online marketing bureau kost geen miljoenen euro’s. Zij kunnen je voor een redelijke vergoeding helpen om je online presence te vergroten. Ook kunnen SEO diensten geleverd worden. Dus als jij je voornamelijk op je bedrijf zelf wil focussen, en de marketing aan andere mensen wilt overlaten, bespaar dan tijd en moeite door zo’n bureau in te huren.